[ad_1]
شرکت فورد موتورز ، شرکت تابعه آلمان در کلن ، 800 کاهش کار جدید را اعلام کرده است.
هفته گذشته اتحادیه IG Metall 600 از دست دادن شغل را اعلام کرد. در 18 ژانویه ، مدیریت GFT (Getrag-Ford Transmissions GmbH) ، سرمایه گذاری مشترک بین فورد و تامین کننده مگنا ، به نیروی کار کلن اطلاع داد که 200 شغل از بین خواهد رفت.
اگرچه اتحادیه IG Metall اعلام نکرد که 600 شغل در فورد کجا قطع خواهد شد ، اما 200 شغل در GFT نتیجه بسته شدن مرکز انتقال فورد است که در مجموع 400 نفر شاغل است. این بدان معنی است که 200 کارگر شغل خود را از دست می دهند ، 100 نفر به مشاغل جدید در گروه فورد منتقل می شوند و 100 نفر باقیمانده به اصطلاح “شرکت انتقال” منتقل می شوند ، سرنوشت نهایی آنها مشخص نیست.
روز چهارشنبه ، 400 کارگر در مرکز توسعه سیستم انتقال اعتراض نسبت به تعطیلی برنامه ریزی شده ، در اتومبیل خود در پارکینگ شرکت باقی ماندند و در جلسه ای در کارخانه شاخ بازی کردند.
فورد و مگنا خودروساز کانادایی-اتریشی پیش از این تصمیم گرفته بودند که در اواخر آگوست سال گذشته به همکاری خود با GFT پایان دهند. اندکی قبل از کریسمس ، مدیریت GFT هنگامی که “کارمندان شریف” خود را از نیاز به آمادگی برای اخراج شدید مطلع کرد ، “تعجب” جشن را اعلام کرد.
این دو شرکت GFT مشترک هستند. مگنا نیروگاه انتقال نیرو را در بوردو فرانسه دریافت خواهد کرد که به انتقال نیرو برای فورد فیستا ادامه خواهد داد. فورد کارخانه کلن خود را که تولید انتقال نیرو برای وسایل نقلیه سبک تجاری است و کارخانه خود را در هالوود انگلیس که گیربکس برخی مدل های Kuga و Focus و غیره را تولید می کند ، حفظ خواهد کرد. مرکز توسعه توسط شورای کار و مدیریت منحل خواهد شد. هر دو اجساد تعیین می کنند که چه کسی به کارخانه اصلی کلن منتقل شود ، چه کسی به شرکت انتقال می پیوندد و کدام کارگران اخراج می شوند.
طبق معمول ، IG Metall و شورای کارخانه کلن وابسته به آن ، به ریاست مارتین هنیگ ، نقشی اساسی در کاهش شغل دارند.
در مارس 2019 ، فورد اعلام کرد قصد دارد 25000 شغل را در سراسر جهان از جمله 12000 در اروپا و بیش از 5000 در آلمان کاهش دهد. کارخانه ها در برزیل ، فرانسه و ولز همراه با حداکثر چهار سایت تولیدی در روسیه تعطیل شده یا می شوند.
کاهش شغل در هر کشور توسط اتحادیه های کارگری و نمایندگان شرکت های آنها و در آلمان و اروپا توسط هنیگ ، که همچنین رئیس شورای آثار اروپا است ، به همراه همکاران صنفی خود اعمال شده است.
اندکی قبل از کریسمس ، هنیگ مصاحبه ای با آژانس مطبوعاتی آلمان (dpa) انجام داد که در آن خلاصه ای از قطع هایی که قبلاً انجام داده بود را با رضایت خلاصه کرد. هنیگ گفت ، تا پایان سال ، نیروی کار در آلمان با کاهش 4،900 نفر به چیزی کمتر از 20،000 نفر در مقایسه با آغاز سال 2019 میلادی کاهش می یابد. “قطع مشاغل دردناک است ، اما با توجه به شرایط کلی ، ما توانستیم این کار را عاقلانه انجام دهیم.”
بیش از 15000 کارگر در کلن و 4500 نفر در Saarlouis باقی مانده اند ، به علاوه حدود 200 نفر در مرکز توسعه فورد در آخن. هنیگ با افتخار توضیح داد که در مجموع 5400 شغل باید کاهش یابد ، 500 شغل بیشتر در پایان سال گذشته.
علیرغم شرایط دشوار ، هنیگ در مصاحبه ای گفت كه قطع كار در فورد آلمان از قبل پایان یافته است. “فعلاً هیچ تعدیل عمده ای ایجاد نخواهد شد.” این بیانیه کذب عمدی بود و فقط برای اطمینان کارمندان بود. نیمه عمر این دروغ فقط سه هفته بود!
این جمله جالب توجه که از کاهش کارمندان فورد نیز کاسته شد ، دروغ بود. در عوض ، Henig و شورای کار اطمینان حاصل کردند که این اضافه کارها در شرکتهای عرضه کننده مرتبط انجام می شود.
هنیگ گفت ، کارکنانی که شغل آنها قطع شده دوباره آموزش دیده اند و اکنون در مناطقی کار می کنند که قبلاً از برون سپاری استفاده شده است. به عنوان مثال ، کارمندان فورد اکنون مونتاژ نهایی درها را بر عهده خواهند گرفت. به سبک یک مدیر خرید ، هنیگ توضیح داد: “محاسبه هزینه نشان داد که این برای شرکت مطلوب تر است. بعضی مواقع برون سپاری نتیجه ای ندارد و مدیران ارشد نیز این موضوع را تأیید کرده اند. “
آنچه هنیگ به dpa نگفت این بود كه بازگشت مشاغل قبلی كه به كارخانه فورد واگذار شده بود (تأمین نیرو) صرفاً تخریب شغل را به تأمین كنندگان منتقل می كرد و بخشی از نیروی كار فورد را در مقابل قسمت دیگر بازی می كرد.
هنگامی که مگنا و فورد اواخر تابستان گذشته تعطیلی شرکت مشترک GFT خود را اعلام کردند ، هنیگ گفت: “این یک سیلی به نیروی کار است.” وی گفت که این برنامه ها کاملاً غافلگیر کننده بود. “ما با دندان و ناخن مبارزه خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که از دست دادن شغل وجود ندارد.”
همین نمایش فقط کمی بعد در اکتبر سال گذشته تکرار شد. IG Metall اعلام كرد كه فورد قرارداد خود را با سیستمهای داخلی Faurecia در 15 آوریل 2021 فسخ كرده است. اتحادیه اعلام كرد كه قصد دارد تولید خود را در فورد در كلن از ژانویه قطع كند و منجر به مازاد پرسنل در فورد شود. اتحادیه گفت که این کارگران می توانند در تولید درب های خود شرکت استخدام شوند ، در حالی که کارگران فاورسیا که قبلا درب های کنار کارخانه فورد را مونتاژ کرده بودند ، شغل خود را از دست می دهند.
سه ماه پیش ، کرستین کلاین ، معاون نماینده و مدیر IG Metall در کلن-لورکوزن ، خواستار کاهش کار با انتقال جای خالی و برنامه های آموزشی به فورد شد. “کارکنان تحت تأثیر از دست دادن شغل باید به برنامه های آموزش مجدد و آموزش موجود و همچنین طرح تبادل شغل در کارخانه های فورد دسترسی داشته باشند.”
یک بار دیگر ، IG Metall مستقر در کلن ادعا می کند که هم کاهش تولید و هم “تأمین” تولید درب با شوراهای کار فورد و فاورسیا بحث نشده است.
چه کسی می تواند این باور را داشته باشد؟ چنین برنامه هایی در کمیته های اقتصادی و کارکنان شورای کار در حال بحث است ، اما نه ، آیا کارگران اعتقاد دارند ، این بار در فورد کلن؟
IG Metall و شوراهای کاری آن سالها است که اخراج می کنند. بهترین روش اتحادیه توزیع کارگران بین کارمندان در کارخانه های مختلف در سراسر جهان ، بین کارمندان کارخانه های کلن و سارلوئیس فورد ، بین کارگران فورد و کارگران تأمین کننده ، و حتی در داخل یک مرکز تولید ، بین کارگران در دولت و کارمندان دادرسی
به عنوان مثال ، نمایندگان اتحادیه های فورد در کلن این شایعه را منتشر کردند که 600 شغلی که باید قطع شوند باید در دولت حذف شوند ، اما کارگران آنجا آماده ترک نیستند. کسانی که در نهایت رنج خواهند برد کارگران تولیدی هستند که به دلیل ضرورت اقتصادی شغل آنها از بین خواهد رفت.
گویی که اخراج برنامه ریزی شده در دولت نمی تواند انجام شود زیرا هیچ کس نمی خواست داوطلبانه تسلیم شود!
سیاست “شیب و سوختن” اتحادیه نیز در بهار امسال ، زمانی که مدیریت فورد اعلام کرد اولین ماشین الکتریکی این شرکت در اروپا ساخته می شود ، استفاده خواهد شد. دو کارخانه برای این قرارداد رقابت می کنند ، کارخانه های کلن و کرایووا ، رومانی.
می توان فرض کرد که Henig در حال حاضر سعی دارد مدیریت مذاکرات مخفی را برای ساخت مدل الکترونیکی در کلن متقاعد کند. احتمالاً حذف 600 شغل دیگر بخشی از چنین معامله ای است. هم اکنون ، هنیگ اعلام کرده است که با وجود آخرین کاهش ها ، هیچ شکافی در کاهش اندازه وجود نخواهد داشت.
هنیگ به dpa گفت ، پتانسیل ایجاد مشاغل متصل محدود است. از این گذشته ، پلت فرم ، زیر ساخت ، از جمله موتور الکترونیکی و باتری ، از فولکس واگن می آید و فورد فقط مسئولیت مونتاژ نهایی را بر عهده دارد. “ارزش افزوده به میزان قابل توجهی کمتر از این خواهد بود که ما اتومبیل خود را با موتور احتراق داخلی تولید کنیم.”
شورای کاری به رهبری هنیگ تمام تلاش خود را برای حفظ سودآوری آینده فورد انجام می دهد. این امر نه تنها در تعدیل نیروهایی که به مدت دو سال انجام شده است ، بلکه در نگرش وی برای مقابله با همه گیری تاج نیز مشهود است.
بلافاصله پس از اولین شیوع ویروس در آلمان در سال گذشته ، به سرعت در میان کارگران فورد گسترش یافت ، اگرچه نیروی کار اطلاعات دقیق در مورد همکاران آلوده و کشته شدگان را دریافت نکرد. این کارگران به WSWS گفتند که راننده شرکتی که مواد و اجزای خط مونتاژ را تأمین می کند پس از عقد قرارداد با Covid-19 در سال گذشته جان خود را از دست داد. کارگر مجبور شد کمی قبل از مرگ بازنشسته شود.
کارگران فورد برای محافظت از جان ، سلامتی و شغل خود باید سازماندهی مستقلی از اتحادیه داشته و در سطح بین المللی متحد شوند. آنها باید کمیته های اقدام مستقلی ایجاد کرده و با کارگران صنعت خودرو و سایر بخشهای کارگران تماس بگیرند.
تولید خودرو به عنوان یک صنعت بزرگ در نظر گرفته نمی شود و باید متوقف شود تا زمانی که انتشار ویروس کرونا متوقف شود و تا زمانی که کارگران نتوانند به کار خود برگردند حقوق کامل کارگران پرداخت می شود. وب سایت سوسیالیست جهانی و است خبرنامه Autoworker از همه کسانی که مایلند در این مبارزه اساسی علیه شیوع ویروس کرونا ، تعدیل نیرو و تعطیلی گیاهان شرکت کنند ، تماس بگیرند.
[ad_2]