[ad_1]
هفته گذشته در مالزی وضعیت اضطراری اعلام شد که نشان دهنده وخیم شدن بحران سیاسی و اجتماعی این کشور است که با همه گیری COVID-19 تسریع شد. در حالی که دلیل انتشار ویروس بود ، قدرتهای ضد دموکراتیک که اکنون دولت در اختیار دارد ، عمدتاً علیه طبقه کارگر و کل جمعیت است.
ملک السلطان عبدالله سه شنبه گذشته به درخواست نخست وزیر محدین یاسین اعلامیه اضطراری را صادر کرد. یک روز زودتر ، محییدین اعلام کرد که محاصره دو هفته ای کوالالامپور و پنج کشور و همچنین ممنوعیت سفر به سراسر کشور است.
محییدین اوضاع را “بسیار نگران کننده” توصیف کرد و گفت که سیستم مراقبت های بهداشتی کشور “تحت فشار شدید” قرار دارد. وی افزود: همانطور که گفتم شرایط بی سابقه نیاز به اقدامی بی سابقه دارد.
تعداد موارد COVID-19 در ماه اکتبر ، هنگامی که محی الدین برای اولین بار خواستار وضعیت اضطراری شد ، نسبتاً کم بود و 13000 مورد بود. پادشاه این درخواست را رد کرد. با این حال ، با کاهش محدودیت های دولت ، تعداد پرونده ها به شدت در حال افزایش است.
تا سه شنبه گذشته ، عفونت های روزانه به رکورد جدیدی از 3309 رسیدند ، در حالی که تعداد کل موارد به بیش از 141000 و بیش از 550 مرگ و میر رسیده است.
دکتر سوآن ای اونگ ، متخصص بهداشت عمومی مالزی در اتاق فکر مستقر در سنگاپور ، تحقیق برای تأثیر ، به شرکت تلویزیونی استرالیا (ABC) گفت: “بیشتر تخت های مراقبت های ویژه ما بسیار بسیار پر است. حتی تختخوابهای ما خارج از ICU به ظرفیت بالقوه می رسند ، خصوصاً در بیمارستانهای بزرگ. “
در اوایل ژانویه ، گروهی نزدیک به 50 نفر از کارمندان ارشد بهداشت سابق و فعلی نامه ای سرگشاده به نخست وزیر نوشتند و هشدار دادند که اقدامات دولت باعث کنترل ویروس نمی شود. وی گفت: “شاخص های ملی ما تصویری بسیار تیره از مدیریت بیماری همه گیر COVID-19 ایجاد می كنند.”
در این نامه خواستار انجام آزمایشات بیشتر ، انزوای بیشتر افراد در خانه و تسریع در تأیید واکسن شده است “تا به محض رسیدن اولین دوزهای واکسن به فرودگاه ، ایمن سازی آغاز شود”. مالزی 25 میلیون دوز واکسن Pfizer-BioNTech را سفارش داده و همچنین توافق کرده است که واکسن AstraZeneca را خریداری کند.
با این حال ، نخست وزیر توضیحی نداد که چرا اعلامیه فوری برای اتخاذ تدابیری برای محدود کردن ویروس و محافظت از بهداشت عمومی ضروری است. سال گذشته که دولت ممنوعیت شدید اجتماعات و محدودیت های ترافیکی را ممنوع کرد ، نیازی به چنین حرکتی نبود. پلیس و ارتش این محاصره را ایجاد کردند و هزاران نفر را دستگیر کردند.
اعلام شرایط اضطراری اختیارات گسترده ای به دولت می دهد. وقتی پارلمان به حالت تعلیق درآمد ، کابینه می تواند قوانینی را صادر کند که عملا محدودیتی در دامنه آنها ندارد. وضعیت اضطراری تا اول آگوست ادامه خواهد داشت ، بنابراین ائتلاف متزلزل حاکم که اکثریت پارلمانی کمی دارد ، از رای عدم اعتماد جلوگیری خواهد کرد.
از زمان پایان استعمار انگلیس در سال 1957 ، وضعیت اضطراری ملی فقط یک بار ، در سال 1969 ، در میان آشوب های مسابقه ای تحریک شده توسط حاکمیت مالایی قومی حاکم پس از خسارات قابل توجه به احزاب مخالف در انتخابات عمومی امسال اعمال شد. مشروطه مشکوک شد و مجلس منحل شد. یک شورای عملیاتی ملی با تحمیل ساعتی عصر ، سانسور رسانه ها و دستگیری سیاستمداران مخالف ، دولت را تحویل گرفت.
بحران سیاسی کنونی بسیار شدیدتر است. سازمان ملی راست و سرکوبگر ملل متحد مالزی (UMNO) که از زمان استقلال قدرت را در اختیار دارد ، برای اولین بار در انتخابات مه 2018 با اتحاد ناپایدار حزب به رهبری ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین UMNO و ائتلاف مخالف به رهبری انور ابراهیم. در سال 1998 ، در بحران مالی آسیا ، ماهاتیر انور را از UMNO اخراج کرد ، سپس او را به اتهامات ساختگی دستگیر و زندانی کرد.
اتحاد متزلزل حاکمیت زمانی متلاشی شد که ماهاتیر مخالف واگذاری پست نخست وزیری به انور به عنوان بخشی از توافق نامه مشارکت آنها بود. مهاتیر خود توسط محی الدین ، وزیری از حزب خودش که ائتلاف حاکم جدیدی با UMNO تشکیل داد ، کنار زده شد. انور در ماه سپتامبر گذشته دولت محدین را به چالش کشید و گفت که وی اکثریت پارلمان را دارد و درصدد تشکیل دولت جدید است ، اما شاه درخواست وی را رد کرد.
همه گیری COVID-19 بحران سیاسی را تسریع کرده است. دولت علیرغم هشدارهای کارشناسان بهداشت مبنی بر این که منجر به جهش در پرونده ها شود ، سپتامبر گذشته انتخابات ایالتی را در صباح از سر گرفت. اگرچه حزب وی در انتخابات پیروز شد ، محی الدین بعداً اذعان کرد که مبارزات انتخاباتی ، که طی آن رأی دهندگان و سیاستمداران به صباح سفر کردند ، در افزایش پرونده ها نقش داشته است.
نارضایتی و مخالفت فزاینده دولت با رکود شدید اقتصادی و افزایش بیکاری که در ماههای اخیر بین 4.6 تا 4.7 درصد در نوسان بوده است ، در مقایسه با 3.2 درصد در پایان سال گذشته ، افزایش یافته است. بانک جهانی تخمین زده است که اقتصاد مالزی در سال گذشته 5.8 درصد کاهش یافته است. پیش بینی این بانک برای بازده رشد 6.7 درصدی برای سال 2021 به دلیل محاصره و ممنوعیت سفر اکنون زیر سوال رفته است.
Tengku Nur Qistina ، محقق ارشد موسسه مطالعات استراتژیک و بین المللی ، در مورد اعلام اضطراری ABC گفت: “دولت می تواند بگوید که [be prioritising] امنیت بهداشت ملت به قیمت دموکراسی. با اعلام وضعیت اضطراری ، مجلس نشسته است و این به عنوان مانعی برای دموکراسی تلقی می شود [by] زیاد. “
همانند همتایان خود در سراسر جهان ، تصمیم دولت مالزی برای لغو محدودیت ها از ماه مه به بعد به دلیل تقاضای تجارتی برای از سرگیری کار برای اطمینان از سود ، علیرغم خطر برای سلامتی و زندگی کارگران است. بزرگترین تولید کننده دستکش طبی تاپ دستکش در نوامبر گذشته مجبور به بستن نیمی از کارخانه های خود در پی مثبت شدن هزاران کارمند برای آزمایش COVID-19 شد.
از آنجا که تشکیلات سیاسی عمیقاً تقسیم شده است ، دولت ائتلاف ضعیف به دنبال یک حالت اضطراری است تا قدرت را بین پلیس و دولت متمرکز کند تا هرگونه ناآرامی اجتماعی را فرو نشاند. طبقه حاکم مالزی ، که سابقه طولانی در شکل های خودکامه حکومت دارد ، به شدت می ترسد که موج فزاینده مبارزات طبقه کارگر در سطح بین المللی در میان کارگران مالزی ، که مجبور به تحمل سنگین ترین بیماری همه گیر هستند ، نمود پیدا کند.
[ad_2]